Bivak

Bivak 2019 is van 18/7 tem 28/7

THEMA: Kamil de Krokodil 

Wat is bivak?

Een chirojaar zit boordevol activiteiten: knotsgekke spelletjes op zondagmiddag, een uitstapje, een weekend en tal van andere activiteiten. Maar het bivak is één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste en meest leuke activiteit van het chirojaar!

Het hele jaar wordt hiernaar uitgekeken en wordt er met de afdeling aan gewerkt. Een goede groepsgeest, teamwork, discipline, humor en enthousiasme zorgen er immers voor dat iedereen zich vertrouwd voelt met zijn afdeling en zich op kamp ten volle amuseert.

Elk jaar trekken we er met de hele chirogroep op uit, overnachten we in tenten (of in gebouwen voor de jongste onder ons), kunnen we steeds genieten van een lachwekkend thema en een torenhoog kampvuur. 10 of 7 dagen zijn we van huis weg, moeten we niet naar school, kunnen we ons uitleven met vrienden en leren we dingen ontdekken waarvan we dachten dat ze niet eens bestonden. Iedereen maakt kennis met de natuur, leert kaart lezen, amuseert zich met allerlei leuke activiteiten en nog veel meer!

Kortom op kamp gaan met de chiro is een ongelofelijke ervaring en is voor geen geld ter wereld te missen!!!

 

Belangrijke algemene informatie

WAAR:
Scouts Heikant
Schrikstraat 7a
3110 Rotselaar-Heikant

 

VERTREK
Ribbel en speelclub worden op  21 juli 2019 om 12u op de kampplaats verwacht.

Rakwi en tito worden op 18 juli 2019 om 14u op de kampplaats verwacht. Een uurtje later, wanneer iedereen goed en wel geïnstalleerd is,
kunnen de ouders onze kampplaats alvast ontdekken tijdens een rondleiding. Vanaf 16u kunnen de ouders genieten van één, of meerdere, drankje(s) en/of heerlijke pannenkoek(en). De leden krijgen deze als vieruurtje. Om half 5 vindt het eerste toneeltje plaats waarna de leden afscheid mogen nemen van de ouders en het kamp echt kan beginnen.

Keti’s vertrekken 18 juli 2019 met de fiets op de Chiro. Hierover krijgen ze later meer info.

De Aspi’s mogen, indien ze dit willen, 17 juli al afzakken naar de kampplaats
om te helpen met de laatste voorbereidingen. De Aspileiding zal hier nog
verder over communiceren.

 

TERUGKOMST

Op Zondag 28 juli om 11u mogen jullie jullie kapoenen komen ophalen op de kampplaats. Hier doen we nog een formatie om het bivak op een mooie manier af te ronden en delen we de aandenkens uit. Tussen 14 uur en 16 uur kan de overige bagage, verloren voorwerpen en handdoeken worden opgehaald op het chiroterrein in Houtem.

 

BAGAGE

De bagage kan op de Chiro binnengebracht worden op Zondag 14 juli 2019 tussen 12u en 14u . Een andere mogelijkheid is dat je je bagage zelf meeneemt, gelieve dit wel op voorhand te laten weten.

De ouders van ribbel en speelclub kunnen valiezen zelf meenemen wanneer ze hun kind(eren) naar de kampplaats brengen.

Vergeet ook niet de identiteitskaart, pot choco (rakwi, tito, keti, aspi) of pak speculaas (ribbel en speelclub) en de 2 keukenhanddoeken (met naam) af te geven aan de leiding van je kind.

 

Wat kost het kamp?

 Ribbel en speelclub: €120 – 7 dagen

Rakwi, tito, keti, aspi: €150 – 10 dagen

Vanaf het derde kind van het gezin betaal je de helft van de prijs! (de jongste)
Vanaf heden kan je een spaarplan aangaan voor het betalen van het bivak.
Je betaalt dan in drie delen. Informeer hierover bij de leiding van je kind.

De betaling moet zeker voor 23 juni 2019 gedaan zijn. Graag hadden wij het geld ontvangen via overschrijving op het rekeningnummer BE58 9793 6207 9379 met vermelding ‘bivak’- afdeling – naam en voornaam van het kind.
Bij laattijdig betalen kunnen wij u niet verzekeren dat u kind nog mee kan op bivak.

We willen jullie graag even uitleggen op wat we deze prijs baseren.
We voorzien van dit bedrag +/- 5 euro per dag per persoon voor het eten. Ook ons verblijf moet natuurlijk betaald worden en hiervoor rekenen we +/- 3 euro per dag per persoon.
Dan hebben we natuurlijk nog de bijkomende kosten zoals transport van materiaal van en naar de kampplaats, bus, zwembad, elektriciteit, water, spelmateriaal, EHBO, huur tenten,…
Zoals je kan zien loopt de totaalkost van een kamp snel hoog op.

 

LUIZEN
Om het probleem onder de kinderen te vermijden vragen wij om voor vertrek jullie kinderen te controleren op luizen en indien nodig te behandelen!

 

ZEKER NIET VERGETEN


–         Identiteitskaart of Kids-ID

–         pak speculaas (ribbel en speelclub)/pot choco (rakwi tot aspi)

–         2 keukenhanddoeken met naam

–         Voor ALLE AFDELINGEN: veldbed

Een volledige lijst van wat er zeker niet mag ontbreken in je koffer vind je achteraan.

 


ZEKER WEL VERGETEN!
Luchtmatras, gsm, alcohol, frisdrank, sigaretten, drugs, I-pod, mp3, fototoestel, andere waardevolle spullen…

Dure voorwerpen en kleding worden ook best thuisgelaten aangezien het wel eens zou kunnen dat zij het kamp niet overleven.

 


KLEDING
Om te voorkomen dat kleding verloren gaat vragen wij om deze duidelijk te merken met de naam van je kind. Uit ervaring weten we dat kinderen vaak niet weten wat van hun is en elk jaar blijven er ongetekende spullen achter die zogezegd van niemand zouden zijn…

tipplak

 

POST

Elke ochtend op kamp wordt er post uitgedeeld van mama’s, papa’s, oma’s, opa’s, vriendjes, vriendinnetjes, … Van jong tot oud iedereen kijkt hier naar uit!
Adres voor post:
Scouts Heikant  (naam van het kind+afdeling)
Schrikstraat 7a
3110 Rotselaar-Heikant

Vergeet zeker ook geen adressen mee te geven aan je kind (omslagen met adres en postzegel erop zijn handig), zo krijg je zeker een briefje terug. Op kamp kan iedereen ook zoals elk jaar postkaartjes krijgen tegen democratische prijzen. (50 cent per kaartje)
Op de pagina leiding vind je alle telefoonnrs van de leiding en VB. wij nemen onze GSM mee op kamp maar gebruiken deze enkel voor noodgevallen. Bel ons dus enkel voor DRINGENDE dingen!

 

ZAKGELD

Geef je kind niet te veel zakgeld mee. Één van de doeleinden van een bivak is immers om terug een beetje soberder te leven. De kinderen zullen trouwens ook niet de kans krijgen om nog wat extra’s op te doen. Een centje voor een postkaartje (€0.50) en eventuele postzegels (€1.00) en iets voor een ijsje mee te kopen op trektocht volstaat.

 

UNIFORM

Wij verwachten dat al onze leden een uniform hebben voor op kamp (voor ribbel en speelclub volstaat een chiro t-shirt) al de rest moet een volledig uniform hebben! (hemd en/of T-shirt en/of pull en short/rok)
Doe je uniform ook zeker aan bij je vertrek!
Nieuw uniform nodig kijk hier

 

SNOEP

Gelieve uw kind niet te veel snoep mee te geven, hiervoor zijn tal van redenen. Te dure tandartskosten, ze krijgen elke dag een vieruurtje, ze moeten ook aan tafel nog kunnen eten, fruit is even lekker. Bij de ribbels,
speelclub en rakwi’s zal het snoep worden bijgehouden door de leiding en verdeeld onder alle kinderen.

 

DRUGS

Drugs wensen wij zeker niet terug te vinden in de bagage, wij zijn hier zeer duidelijk en consequent in, wie eender welke vorm van drugs bij zich heeft wordt onmiddellijk naar huis gestuurd!

 

Zeker meenemen:

 Kijk ook zeker bij de afdelingsinformatie voor eventueel extra benodigdheden.

Slaapgerief

  • pyjama of slaapkleed
  • knuffel
  • slaapzak
  • extra dekentje voor koude nachten
  • kussen
  • veldbed (GEEN luchtmatras!) OOK VOOR RIBBEL EN SPEELCLUB

Wasgerief

  • minstens 4 handdoeken en washandjes
  • Biologisch afbreekbare zeep & shampool
  • kam of borstel
  • deo
  • Tandenborstel & Tandpasta

Zwemgerief

  • badpak, bikini of zwembroek
  • badhanddoek
  • zwemzakje

Speelkledij

  • voldoende T-shirts
  • rokjes of shortjes
  • enkele truien
  • waterdichte kledij met kap
  • een petje voor de zon
  • minstens 1 lange broek
  • uniform (aandoen bij vertrek!)
  • minstens 3 paar schoenen: waaronder 1 paar sportschoenen, 1 paar stevige wandelschoenen, eventueel een paar botten
  • kleren voor de vuilmaakdag

Ondergoed

  • minstens 10 slipjes, boxershorts,…
  • 12 paar sokken
  • Bh’s (voor de meisjes)

Varia

  • 2 keukenhanddoeken met naam (afgeven bij bagage)
  • wasspelden
  • avondkledij voor de rakwifuif
  • drinkbus
  • zaklamp
  • zakdoeken
  • stoffen vuillinnenzak
  • adressen voor op postkaartjes, postzegels, …
  • identiteitskaart en siskaart ( afgeven bij bagage)
  • trekzak en matje voor keti en aspi
  • een pot choco of pak speculaas
  • zonnecrème
  • lenzen voor de mensen met lenzen

Enkele weetjes

  • Naast een (hoofd)animatorattest, zijn ook enkele leid(st)ers eigenaar van een EHBO-diploma.
  • Onze facebookpagina wordt iedere dag bijgewerkt door onze VB, Corry Peeters, met leuke foto’s en weetjes.
  • Door de inzamelactie van Soubri kunnen wij de kinderen (gratis) pasta geven.
  • Iedere ochtend start met een origineel wekritueel en een stevige portie ochtendturnen.
  • Op kamp draaien we de klok een uurtje terug. Zo kunnen de kleinsten ook nog een spelletje spelen bij valavond.
  • Warm eten doen we ’s middags zodat we genoeg energie hebben om een hele dag te ravotten. ’s Avonds eten we lekkere verse soep! NJAM
  • Kinderen die verjaren op kamp krijgen een lekker taartje!
  • Iedere ochtend start met een toneeltje dat gemaakt werd door de leidingsploeg
  • Elke ochtend wordt een groep bekroond tot Ploeg van de Dag. Zij worden beloond met een speciaal vieruurtje.

 

 

Chiro-activiteiten fiscaal aftrekbaar

 

Op 2 september 2005 keurde de Vlaamse Regering een besluit goed dat jeugdwerkinitiatieven voor kinderen tot 12 jaar fiscaal aftrekbaar maakt. Dat betekent dat ouders de kosten voor deelname aan jeugdwerkactiviteiten in 2005 op hun belastingsbrief van 2006 kunnen invullen. Om de kosten af te trekken, moeten de ouders wel over bewijzen beschikken. Daarom zullen ze een attest vragen aan de initiatiefnemers, de Chirogroep dus.

Dit geldt enkel voor activiteiten waar jullie apart voor moeten betalen zoals het kamp. Weekends en dergelijke komen in theorie ook in aanmerking maar wij hebben besloten op aanraden van Chiro Nationaal om zoals de meeste chirogroepen enkel attesten uit te reiken voor het kamp. Dit om alles ook voor ons een beetje administratief overzichtelijk te houden.

Na het kamp kan je zo een attest aanvragen. Wanneer wij alle aanvragen binnen hebben dienen wij als chirogroep een aanvraag in bij de gemeente. De gemeentelijk jeugddienst reikt standaardformulieren ut waarop zij ons als jeugdwerkinitiatief erkennen, die wij dan verder aanvullen en zo snel mogelijk terug bezorgen.

Steek ook je licht eens op bij je mutualiteit, sommige mutualiteiten batalen een jeugdkamp volledig terug! De terugbetalingattesten van ziekenfondsen houden geen verband met de fiscale attesten. Ze kunnen dus gecombineerd worden!