Bivak

Bivak 2018 is van 11/7 tem 21/7

THEMA: ??

 

Bivaklied

Wat is bivak?

Een chirojaar zit boordevol activiteiten: knotsgekke spelletjes op zondagmiddag, een uitstapje, een weekend en tal van andere activiteiten. Maar het bivak is één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste en meest leuke activiteit van het chirojaar!

Het hele jaar wordt hiernaar uitgekeken en wordt er met de afdeling aan gewerkt. Een goede groepsgeest, teamwork, discipline, humor en enthousiasme zorgen er immers voor dat iedereen zich vertrouwd voelt met zijn afdeling en zich op kamp ten volle amuseert.

Elk jaar trekken we er met de hele chirogroep op uit, overnachten we in tenten (of in gebouwen voor de jongste onder ons), kunnen we steeds genieten van een lachwekkend thema en een torenhoog kampvuur. 10 of 7 dagen zijn we van huis weg, moeten we niet naar school, kunnen we ons uitleven met vrienden en leren we dingen ontdekken waarvan we dachten dat ze niet eens bestonden. Iedereen maakt kennis met de natuur, leert kaart lezen, amuseert zich met allerlei leuke activiteiten en nog veel meer!

Kortom op kamp gaan met de chiro is een ongelofelijke ervaring en is voor geen geld ter wereld te missen!!!

 

Belangrijke algemene informatie

WAAR?
?

 

VERTREK
Ribbel en speelclub worden op Vrijdag 14 juli 2017 om 12u op de kampplaats verwacht.

Rakwi en tito worden op dinsdag 11 juli 2017 om 16u op de kampplaats verwacht.

Keti’s vertrekken dinsdag 11 juli 2017 met de fiets op de Chiro. Hierover krijgen ze later meer info.

De aspi’s vertrekken maandag ochtend samen met de leiding om de opzet te vergemakkelijken.

 

TERUGKOMST

Op vrijdag 21 juli vertrekken alle kinderen huiswaarts met de bus. Om 12 uur vertrekken we op de kampplaats richting onze Chirolokalen. Hierna doen we nog een formatie om het bivak op een mooie manier af te ronden. Tussen 14 uur en 16 uur kan de overige bagage, verloren voorwerpen en handdoeken worden opgehaald op het chiroterrein in Houtem.

BAGAGE

De bagage kan op de Chiro binnengebracht worden op zondag 9 juli 2017 tussen 11u en 13u . Een andere mogelijkheid is dat je je bagage zelf meeneemt, gelieve dit wel op voorhand te laten weten.

De ouders van ribbel en speelclub kunnen valiezen zelf meenemen wanneer ze hun kind(eren) naar de kampplaats brengen.

Vergeet ook niet de identiteitskaart, pot choco (rakwi, tito, keti, aspi) of pak speculaas (ribbel en speelclub) en de 2 keukenhanddoeken (met naam) af te geven aan de leiding van je kind.

PRIJS
Ribbel en speelclub: €120

Rakwi, tito, keti, aspi: €150

Vanaf het derde kind van het gezin betaal je de helft van de prijs! (de jongste)
Vanaf heden kan je een spaarplan aangaan voor het betalen van het bivak. Je betaald dan in drie delen en dit vanaf mei 2017.

De betaling moet zeker voor 25 juni 2017 gedaan zijn. Graag hadden wij het geld ontvangen via overschrijving op het rekeningnummer BE58 9793 6207 9379 met vermelding ‘bivak’- afdeling – naam en voornaam van het kind. Bij laattijdig betalen kunnen wij u niet verzekeren dat u kind nog mee kan op bivak.

LUIZEN
Om het probleem onder de kinderen te vermijden vragen wij om voor vertrek jullie kinderen te controleren op luizen en indien nodig te behandelen!

ZEKER NIET VERGETEN


–         siskaart

–         pak speculaas (ribbel en speelclub)/pot choco (rakwi tot aspi)

–         2 keukenhanddoeken met naam

–         Voor ALLE AFDELINGEN: veldbed

Een volledige lijst van wat er zeker niet mag ontbreken in je koffer vind je achteraan.


ZEKER WEL VERGETEN
Luchtmatras, gsm, alcohol, frisdrank, sigaretten, drugs, I-pod, mp3, fototoestel, andere waardevolle spullen…

Dure voorwerpen en kleding worden ook best thuisgelaten aangezien het wel eens zou kunnen dat zij het kamp niet overleven.


KLEDING
Om te voorkomen dat kleding verloren gaat vragen wij om deze duidelijk te merken met de naam van je kind. Uit ervaring weten we dat kinderen vaak niet weten wat van hun is en elk jaar blijven er ongetekende spullen achter die zogezegd van niemand zouden zijn…

tipplak

STARTDAG

Rakwi en Tito wordt om 16u verwacht op de kampplaats.
Keti’s komen om 15u aan met de fiets en de aspi’s helpen al van ’s ochtends mee de tenten op te zetten.
Deze dag worden er s’avonds hamburgers en broodjes met curryworsten voorzien. Zowel voor leden als voor ouders. Hiervoor is er geen inschrijving nodig. De ouders worden verwacht om tegen 19 uur de kampplaats te verlaten en dan kan het kamp echt beginnen..

 

Post

Elke ochtend op kamp wordt er post uitgedeeld van mama’s, papa’s, oma’s, opa’s, vriendjes, vriendinnetjes, … Van jong tot oud iedereen kijkt hier naar uit!
?

Vergeet zeker ook geen adressen mee te geven aan je kind (omslagen met adres en postzegel erop zijn handig), zo krijg je zeker een briefje terug. Op kamp kan iedereen ook zoals elk jaar postkaartjes krijgen tegen democratische prijzen. (50 cent per kaartje)
Op de pagina leiding vind je alle telefoonnrs van de leiding en VB. wij nemen onze GSM mee op kamp maar gebruiken deze enkel voor noodgevallen. Bel ons dus enkel voor DRINGENDE dingen!

 

Zakgeld

Geef je kind niet te veel zakgeld mee. Één van de doeleinden van een bivak is immers om terug een beetje soberder te leven. De kinderen zullen trouwens ook niet de kans krijgen om nog wat extra’s op te doen. Een centje voor een postkaartje en eventuele postzegels en iets voor een ijsje mee te kopen op trektocht volstaat.

 

Uniform

Wij verwachten dat al onze leden een uniform hebben voor op kamp (voor ribbel en speelclub volstaat een chiro t-shirt) al de rest moet een volledig uniform hebben! (hemd en/of T-shirt en/of pull en short/rok)
Doe je uniform ook zeker aan bij je vertrek!

 

Snoep

Gelieve uw kind niet te veel snoep mee te geven, hiervoor zijn tal van redenen. Te dure tandartskosten, ze krijgen elke dag een vieruurtje, ze moeten ook aan tafel nog kunnen eten, fruit is even lekker. Ribbels, speelclub en rakwi’s hebben een gezamelijke snoepdoos.

 

Drugs

Drugs wensen wij zeker niet terug te vinden in de bagage, wij zijn hier zeer duidelijk en consequent in, wie eender welke vorm van drugs bij zich heeft wordt onmiddellijk naar huis gestuurd.

Wat kost het kamp?

 Het bivak kost ?? euro voor leden die 10 dagen mee gaan en ?? euro voor leden die 7 dagen mee gaan (ribbel & speelclub).

We willen jullie graag even uitleggen op wat we deze prijs baseren.

We voorzien van dit bedrag +/- 5 euro per dag per persoon voor het eten. Ook ons verblijf moet natuurlijk betaald worden en hiervoor rekenen we +/- 3 euro per dag per persoon.
Dan hebben we natuurlijk nog de bijkomende kosten zoals transport van materiaal van en naar de kampplaats, bus, zwembad, elektriciteit, water, spelmateriaal, EHBO, huur tenten,…

Zoals je kan zien loopt de totaalkost van een kamp snel hoog op.

We zijn er ons echter wel van bewust dat de prijs bij grote gezinnen een grote hap neemt uit het gezinsbudget. Daarom kan er gebruik worden gemaakt van onze gezinskorting. Gezinnen waarvan 3 of meer kinderen meegaan op bivak hebben recht op zo’n korting. De twee oudste leden van het gezin betalen het gewone tarief en vanaf het derde kind betaal je nog maar de helft van de prijs. Op deze manier hopen wij dat iedereen mee kan op kamp!

Vanaf heden kan je een spaarplan aangaan voor het betalen van het bivak. Je betaald dan in drie delen en dit vanaf mei 2017.

 

 Zeker meenemen:

 Kijk ook zeker bij de afdelingsinformatie voor eventueel extra benodigdheden.

Slaapgerief

  • pyjama of slaapkleed
  • knuffel
  • slaapzak
  • extra dekentje voor koude nachten
  • kussen
  • veldbed (GEEN luchtmatras!) OOK VOOR RIBBEL EN SPEELCLUB

Wasgerief

  • minstens 4 handdoeken en washandjes
  • zeep in zeepdoos of douchegel
  • shampoo
  • kam of borstel
  • deo
  • Tandenborstel & Tandpasta

Zwemgerief

  • badpak, bikini of zwembroek
  • badhanddoek
  • zwemzakje

Speelkledij

  • voldoende T-shirts
  • rokjes of shortjes
  • enkele truien
  • waterdichte kledij met kap
  • een petje voor de zon
  • minstens 1 lange broek
  • uniform (aandoen bij vertrek!)
  • minstens 3 paar schoenen: waaronder 1 paar sportschoenen, 1 paar stevige wandelschoenen, eventueel een paar botten
  • kleren voor de vuilmaakdag

Ondergoed

  • minstens 10 slipjes, boxershorts,…
  • 12 paar sokken
  • Bh’s (voor de meisjes)

Varia

  • 2 keukenhanddoeken met naam (afgeven bij bagage)
  • wasspelden
  • avondkledij voor de rakwifuif
  • drinkbus
  • zaklamp
  • zakdoeken
  • stoffen vuillinnenzak
  • adressen voor op postkaartjes, postzegels, …
  • identiteitskaart en siskaart ( afgeven bij bagage)
  • trekzak en matje voor keti en aspi
  • een pot choco of pak speculaas
  • zonnecrème
  • lenzen voor de mensen met lenzen

Enkele weetjes

  • Op kamp is er steeds een verpleegkundige aanwezig. (Emmy Dujardin)
  • Onze facebookpagina wordt iedere dag upgedate voor al de bezorgde ouders gerust te stellen met leuke foto’s en weetjes.
  • Door de inzamelactie van Joyvalle, Appelsientje en Speculoospasta kunnen wij de kinderen een hoop lekkers geven.
  • Iedere ochtend start met een origineel wekritueel en een stevige portie ochtendturnen.
  • Op kamp draaien we de klok een uurtje terug. Zo kunnen de kleinsten ook nog een spelletje spelen bij valavond.
  • Warm eten doen we ’s middags zodat we genoeg energie hebben om een hele dag te ravotten. ’s Avonds eten we lekkere verse soep! NJAM
  • Kinderen die verjaren op kamp krijgen een lekker taartje!
  • Iedere ochtend start met een toneeltje dat gemaakt werd door de leidingsploeg

 

Chiro-activiteiten fiscaal aftrekbaar

 

Op 2 september 2005 keurde de Vlaamse Regering een besluit goed dat jeugdwerkinitiatieven voor kinderen tot 12 jaar fiscaal aftrekbaar maakt. Dat betekent dat ouders de kosten voor deelname aan jeugdwerkactiviteiten in 2005 op hun belastingsbrief van 2006 kunnen invullen. Om de kosten af te trekken, moeten de ouders wel over bewijzen beschikken. Daarom zullen ze een attest vragen aan de initiatiefnemers, de Chirogroep dus.

Dit geldt enkel voor activiteiten waar jullie apart voor moeten betalen zoals het kamp. Weekends en dergelijke komen in theorie ook in aanmerking maar wij hebben besloten op aanraden van Chiro Nationaal om zoals de meeste chirogroepen enkel attesten uit te reiken voor het kamp. Dit om alles ook voor ons een beetje administratief overzichtelijk te houden.

Na het kamp kan je zo een attest aanvragen. Wanneer wij alle aanvragen binnen hebben dienen wij als chirogroep een aanvraag in bij de gemeente. De gemeentelijk jeugddienst reikt standaardformulieren ut waarop zij ons als jeugdwerkinitiatief erkennen, die wij dan verder aanvullen en zo snel mogelijk terug bezorgen.

Steek ook je licht eens op bij je mutualiteit, sommige mutualiteiten batalen een jeugdkamp volledig terug! De terugbetalingattesten van ziekenfondsen houden geen verband met de fiscale attesten. Ze kunnen dus gecombineerd worden!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie